INSPIRACJE / Bez kategorii / 30 marca 2020

Roślinne zamienniki mleka krowiego

Obecnie obserwuje się duże zainteresowanie wegańskimi substytutami mleka, czyli napojami pochodzenia roślinnego. Powodem stosowania takich zamienników jest dieta wegańska, nietolerancja lub alergia na białka mleka krowiego, a także laktozę (chociaż na rynku pojawiły się już produkty mleczne bez laktozy) lub też wzgląd na walory smakowe.

 

Czy mleko roślinne to naprawdę mleko?

Mlekiem możemy nazywać wyłącznie wydzielinę pochodzącą z wymion. Jeśli produkt pochodzi od innego zwierzęcia niż krowy, musi być to uwzględnione w nazwie, np. mleko kozie. Nieprawidłowym jest więc nazywanie napoju roślinnego “mlekiem”, stąd na opakowaniach znajdziemy napis „napój’.

Z czego produkowane są napoje roślinne i jakie są ich właściwości?

Najczęściej zamienniki mleka pozyskiwanie są z soi. Napój sojowy ma porównywalną zawartość białka (do 3%)  co mleko, w przeciwieństwie do innych napojów roślinnych. Wartość energetyczna, ilość węglowodanów i tłuszczu także są zbliżone. Na sklepowych półkach znajdziemy napoje sojowe wzbogacone o wapń oraz witaminy A i D. Taki zabieg stosowany jest w celu upodobnienia do profilu odżywczego mleka krowiego, aby nie powodować niedoborów żywieniowych. Produkty sojowe, szczególnie w diecie roślinnej, są bardzo wartościowe, gdyż pomagają pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na białko. Wbrew krążącym poglądom o niekorzystnym wpływie soi na gospodarkę hormonalną mężczyzn, spożywanie jej w racjonalnych ilościach, zgodnie z obecnym stanem wiedzy, jest bezpieczne.

Wśród napojów roślinnych możemy znaleźć także te pochodzące z ryżu, owsa, kokosa, migdałów, czy konopi siewnych. Niestety zawartość białka mają niewielką, ponadto jest ono niepełnowartościowe. Rodzaj kwasów tłuszczowych w napojach roślinnych różni się do tych w mleku. Są to głównie jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, co wywołuje korzystny efekt zdrowotny. Wyjątkiem jest napój kokosowy, który zawiera kwasy tłuszczowe nasycone, dlatego nie jest polecany w profilaktyce chorób sercowo – naczyniowych i podczas redukcji masy ciała.

Napoje z ryżu i orkiszu zawierają stosunkowo wysoką zawartość węglowodanów (ze względu na duże ilości skrobi w tych produktach), co z kolei nie jest zalecane diabetykom. Natomiast ryżowy zamiennik mleka może być bezpiecznie stosowany przez alergików, gdyż jest nisko uczulający.

Napój owsiany zawiera dużo ß-glukanów, czyli frakcji błonnika pokarmowego, które wpływają pozytywnie na gospodarkę węglowodanową i lipidową organizmu, a także wspomagają układ odpornościowy.

Bezglutenowe substytuty mleka to napoje sojowe, ryżowe, migdałowe, kokosowe, gryczane, konopne.

Jak produkowane są napoje roślinne?

Zamienniki mleka otrzymuje się na drodze ekstrakcji nasion roślin oleistych i orzechów w wodzie. Uprzednio są one odtłuszczone i rozdrobnione. W przypadku zbóż musi zajść hydroliza skrobi, co daje dodatkowo przyjemny, słodki smak. Następnie poddaje się je filtracji i homogenizacji, aby usunąć zanieczyszczenia i przedłużyć trwałość produktu.

Ile szklanek napoju roślinnego wypić, żeby zapewnić sobie dzienną podaż wapnia?

Napoje wzbogacane w wapń w ilości 120 mg  na 100 g produktu, czyli podobnie jak mleko 3,2% tłuszczu, stanowią dobre źródło wapnia w diecie. Aby dostarczyć dzienne zapotrzebowanie na wapń należałoby wypić 3-4 szklanki napoju roślinnego.

Jeśli jednak sami przygotowujemy zamiennik mleka, bądź kupujemy go bez dodatku wapnia, musimy dostarczać ten składnik mineralny z innych produktów. Innymi alternatywnymi źródłami wapnia są orzechy i nasiona, soja i fasola, suszone figi i morele, otręby pszenne oraz natka pietruszki i jarmuż.

Warto pamiętać również o podaży witaminy D3, która zdecydowanie poprawia przyswajalność wapnia w organizmie.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Puławska 12 lok. 17
Warszawa

662 078 423 | kontakt@poradniasanus.com.pl