INSPIRACJE / Odżywianie / 16 maja 2019

Jak grillować smacznie i zdrowo?

Zazwyczaj w okolicach weekendu majowego, wraz z przyjściem pierwszych ciepłych dni, rozpoczynamy w Polsce długo wyczekiwany sezon grillowy.

Zazwyczaj w okolicach weekendu majowego, wraz z przyjściem pierwszych ciepłych dni, rozpoczynamy w Polsce długo wyczekiwany sezon grillowy. To właśnie wtedy wykorzystujemy okazję do spotkań z rodziną i znajomymi, aby spotkać się, wspólnie spędzić czas na świeżym powietrzu, a przy okazji zjeść nasze ulubione dania z grilla. Często jednak słyszymy, że grillowane mięso ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie, a nawet działanie kancerogenne. Istnieje już wiele badań naukowych na ten temat. Ponad to, często takie biesiadowanie oznacza odstępstwo od naszej codziennej diety i zdrowego stylu życia, a co za tym idzie, spożycie znacznie większej ilości kalorii w danym dniu. Nie oznacza to jednak, że musimy rezygnować ze spotkań przy grillu z naszymi najbliższymi. Wystarczy jedynie zadbać, aby grillować w świadomy i odpowiedzialny sposób, a na ruszt położyć zdrowe wersje przyrządzonych własnoręcznie potraw.

 

Jak to wszystko pogodzić? Po pierwsze, grillujmy świadomie!

  1. Wybierajmy węgiel drzewny.
  2. Postawmy na naturalną podpałkę, lub zrezygnujmy z niej w ogóle. Kładźmy produkty na ruszt dopiero po wypaleniu się podpałki! (podpałki chemiczne często zawierają szkodliwe dla naszego organizmu substancje)
  3. Używaj tacek do grilla i nie pozwól, aby tłuszcz z mięsa skapywał bezpośrednio na rozżarzony węgiel.
  4. Połóż produkty na grill dopiero, gdy ogień zamieni się w żar. Nie spożywaj produktów przypalonych.
  5. Przygotuj marynaty i mieszanki przypraw w domu. Będzie to zdrowsze rozwiązanie niż kupowanie gotowych produktów grillowych, często o budzącym wątpliwości składzie.
  6. Wybieraj na grilla mięsa chude (indyk, kurczak, chociażby w formie szaszłyków), ryby w ziołowej marynacie, marynowane tofu, warzywa i owoce. Świetnie nadają się do tego cukinia, papryka, pieczarki, kukurydza, bakłażan, ale także awokado, ananas, banan, brzoskwinie, czy arbuz (warto spróbować!).
  7. Zrezygnuj z alkoholu oraz słodzonych napojów, a zamiast tego wybierz wodę z miętą i owocami, domową lemoniadę, czy świeżo wyciskany sok.
  8. Zrezygnuj z białego pieczywa oraz niezdrowych przekąsek do grilla. Zamiast tego postaw na ciekawe i smaczne sałatki!
  9. Kupione sosy, jak majonez, sos czosnkowy, ketchup, czy sos barbecue, które mogą zawierać dużą ilość kalorii oraz cukru zamień na domowe sosy, jak jogurtowo-ziołowy sos czosnkowy, czy domowy ketchup.

 

Co więc położyć na grill i na stół?

 

Szaszłyki z tofu

Składniki:

– 200 g wędzonego tofu
– 1 cukinia
– 1 czerwona papryka
– 5-6 pieczarek
– 2-3 cebulki

Marynata:
– 2 ząbki czosnku
– szczypta chili
– sok z 1/2 cytryny
– 2 łyżki syropu klonoweg
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 łyżka oleju słonecznikowego

 

Sposób przygotowania:

Składniki marynaty wymieszać i włożyć do niej pokrojone w kostkę tofu, odstawić na noc/kilka godzin do lodówki. Paprykę pokroić w kostkę, cukinię, pieczarki i cebulę w plasterki. Wszystkie składniki nadziewać kolejno na patyczki do szaszłyków i grillować na tacce aluminiowej około 30 minut.

 

 

Sałatka z arbuzem i groszkiem

Składniki:

– mix sałat
– 10 truskawek
– 100g groszku cukrowego
– 50g sera feta
– ½ garści nerkowców

sos (2 łyżki oliwy z oliwek, ½ ząbku czosnku, 1 łyżeczka soku z cytryny, ½ łyżeczki miodu, sól, pieprz)

Sposób przygotowania:
Składniki na sos zblendować. Nerkowce uprażyć na suchej patelni. Groszek ugotować. Truskawki pokroić w ćwiartki, a ser w kostkę. Wszystko wymieszać

 

Sałatka z bobem i fasolką

Składniki:

– 50g zielonej fasolki szparagowej
– 50g bobu
– 1 ogórek
– 1 mały pomidor
– 2 łyżki grzanek pełnoziarnistych
– 3 kulki mozzarelli
– sos (sok z cytryny, 1 ząbek czosnku, sól,  1 łyżka oliwy z oliwek)

Sposób przygotowania:
Fasolkę i bób ugotować. Z ogórka usunąć pestki i pokroić w kostkę. Pomidory pokroić w dużą kostkę. Rozrobić i dodać sos, kulki mozzarelli i grzanki- wymieszać.

 

Domowy ketchup

Składniki:

– 2 kg pomidorów
– 2 cebule
– 4 ząbki czosnku
– 5 łyżeczek ksylitolu lub cukru
– 1,5 łyżeczki ostrej musztardy
– 1,5 łyżeczki przyprawy chili

Sposób przygotowania:
Pomidory sparzyć, obrać ze skórki, pokroić na kawałki. Cebulę i czosnek drobno posiekać. W rondlu rozpuścić cukier z musztardą i chili, włożyć rozdrobnione jarzyny, gotować na małym ogniu pół godziny. Sos wystudzić, przetrzeć przez sitko, znowu zagotować. Gotowy ketchup przełożyć do suchych, gorących, wysterylizowanych w piekarniku słoiczków. Zamknąć i pasteryzować 10 minut w temperaturze 100 st.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Puławska 12 lok. 17
Warszawa

662 078 423 | kontakt@poradniasanus.com.pl


close

Najlepsze przepisy... dla naszych klientów

Pobierz bezpłatnie ebook